יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו

דף הבית >> בלוטת התריס

בלוטת התריס

בלוטת התריס, הנקראת גם בלוטת המגן או בלוטת התירואיד (thyroid gland), היא בלוטה השייכת למערכת האנדוקרינית בגוף האדם, אשר אחראית על הפרשת הורמונים שונים בגוף ומונה בין היתר את יותרת המוח, יותרת הכליה, הלבלב, השחלות בנשים, אשכים אצל גברים ועוד.

בין ההורמונים החשובים ביותר שמפרישה בלוטת התריס ניתן למנות את ההורמונים תירוקסין (T4) ותריודוטירונין (T3), המשפיעים על קצב חילוף החומרים בגוף ואת הורמון הקלציטונין, המווסת את רמת הסידן בדם. אלו הורמונים אשר גוף האדם אינו יכול להתקיים בלעדיהם והם משפיעים על תפקודים רבים של הגוף.

הבעיות הנפוצות ביותר בבלוטת התריס הן תת-פעילות (היפותירואיד) ויתר פעילות (היפרתאירואיד). אלו הם מצבים שבהם פעילות הבלוטה אינה מאוזנת והיא מייצרת יותר מדי או מעט מדי הורמונים.


תת-פעילות של בלוטת התריס (היפותירואיד)

זהו מצב שבו הבלוטה אינה מייצרת מספיק, או אינה מייצרת בכלל הורמונים, דבר הגורם להאטה בקצב חילוף החומרים של הגוף. תת-פעילות של הבלוטה היא בדרך כלל בעיה כרונית, שנמשכת כל החיים, אולם יש מקרים בהם הבעיה חולפת. למשל, כאשר תת-הפעילות נגרמת בעקבות לידה. במקרה זה היא חולפת לאחר מספר חודשים, אך עלולה לחזור בלידות הבאות.

תת-פעילות של בלוטת התריס יכולה להיגרם כתוצאה ממספר גורמים, שהשכיח ביניהם הוא מחלת השימוטו, מחלה אוטואימונית שבה המערכת החיסונית הורסת את בלוטת התריס.

תסמינים שכיחים במצב של תת-פעילות בלוטת התריס כוללים: עלייה בלתי מוסברת במשקל, חולשה, עייפות, תחושת קור, עצירות, יובש בעור, שיבוש המחזור החודשי, חוסר תיאבון, כאבי ראש, ירידה בחשק המיני, דכדוך, הפרעות שינה, התכווצויות שרירים וכאבי מפרקים. אצל ילדים – הפרעות גדילה. אצל קשישים – קשיי זיכרון וקוגניציה.

תת-פעילות של בלוטת התריס, שאינה מטופלת לאורך זמן עלולה לגרום לקושי בנשימה ובבליעה, אנמיה, פגיעה נפשית (דיכאון), פגיעה עצבית הגורמת לכאבים ואף אי-ספיקת לב.


הטיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס ברפואה המערבית

קשה לאבחן תת-פעילות של בלוטת התריס, משום שלא לכול החולים יש את כל התסמינים וגם כשהם נוכחים, הבעיה אינה ניתנת לאבחון באמצעות בדיקת דם.

הטיפול המערבי כולל בעיקר מתן הורמון תירוקסין טבעי או סינטטי, שנועד להחליף את ההורמון הטבעי שהבלוטה מייצרת.
 

הטיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס ברפואה הסינית

הרפואה הסינית רואה מצב של תת-פעילות בבלוטת התריס כמצב שבו קיים מחסור של אנרגיה (צ'י) בגוף. הטיפול מתמקד, לכן, בחיזוק הגוף והעלאת האנרגיה שלו, דבר המאפשר לבלוטת התריס לחזור לפעילות תקינה ולייצר את ההורמונים החיוניים לגוף.

הטיפול מבוצע באמצעות שיאצו ודיקור סיני, בשילוב צמחי מרפא סיניים והמלצות לתזונה נכונה ואורח חיים בריא. טיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס באמצעים אלו, מאפשר טיפול הן במחלה והן בתסמינים השונים הנלווים אליה וניתן לבצעו במקביל לטיפול תרופתי.

 

יתר פעילות של בלוטת התריס (היפרתאירואיד)

זהו מצב שבו הבלוטה מייצרת יותר מדי הורמונים, דבר המביא לעלייה או האצה בתפקודי הגוף החיוניים. מצב של יתר פעילות של בלוטת התריס יכול להיגרם כתוצאה ממספר גורמים, שהשכיח ביניהם הוא מחלת גרייבס, מחלה אוטואימונית, שבה מערכת החיסון תוקפת את בלוטת התריס וגורמת לפעילות יתר שלה.

תסמינים שכיחים במצב של יתר פעילות של בלוטת התריס כוללים: עלייה ברמות האנרגיה (שמתחלפת במהירות לעייפות), פעילות מעיים מוגברת וירידה במשקל, פלפיטציות, תחושת בערה פנימית (כתוצאה מעלייה בטמפרטורת הגוף), רעידות של כפות הידיים, אודם ובלט של גלגל העין, חלומות סוערים, עצבנות וחוסר יציבות רגשית.


הטיפול  ביתר פעילות של בלוטת התריס ברפואה המערבית

הטיפול המערבי פועל בשתי צורות עיקריות:

  1. מתן תרופות - אשר מונעות חמצון של יוד ע"י בלוטת התריס ועל ידי כך מונעות עלייה בייצור ההורמונים. תרופות אלו עלולות לגרום לעליה באנזימי כבד ולכן דורשות מעקב צמוד ואף אסורות לשימוש בהריון.

  2. פרוצדורות להשבתת או הסרת הבלוטה - השבתת הבלוטה נעשית על ידי שתיית יוד רדיואקטיבי, דבר המייצר תת-פעילות של בלוטת התריס, הנחשבת קלה יותר לטיפול. הסרת הבלוטה מבוצעת באמצעות ניתוח. שני הטיפולים הללו גורמים לתלות של המטופל בתחליפים הורמונליים למשך כל החיים.

הטיפול ביתר פעילות של בלוטת התריס ברפואה הסינית

פעילות יתר של בלוטת התריס נתפס על-ידי הרפואה הסינית כמצב שבו יש בגוף עודף אנרגיה וחום. הטיפול מתמקד באיזון רמת האנרגיה בגוף, הפגת מתחים, ייבוש נוזלים (המאפשר למשל להקל על בלט עין) וחיזוק המערכת החיסונית.

הטיפול מבוצע באמצעות שיאצו ודיקור סיני, בשילוב צמחי מרפא סיניים והמלצות לתזונה נכונה ואורח חיים בריא. טיפול ביתר פעילות של בלוטת התריס באמצעים אלו, מטפל הן במחלה והן בתסמינים השונים הנלווים אליה. אחד היתרונות לקבלת טיפול זה במקביל לטיפול תרופתי, הוא בכך שהוא משפר תפקודי כבד ושומר עליו מפני הפגיעה של התרופות המערביות.

 

דרך סין - בקרו אותנו בפייסבוק
התחברו לקבלת עידכונים קישור לפייסבוק

המאבק בנגיף הקורונה
כתבה ב-YNET על האופן בו נעשה שימוש ברפואה הסינית על מנת להילחם בנגיף הקורונה בסין.
בואו לשמוע את יעל בשידור
ראיון עם יעל שני בתוכנית רדיו בהנחיית פאר לי שחר, בנושא דיכאון וחרדה בהיבט של רפואה סינית. את יעל אפשר לשמוע החל מדקה 30:40. 

גיל המעבר בראיה הוליסטית
כתבה מאת יעל שני (עיתון "הישוב"): טיפול בתופעות גיל המעבר בגישה אינטגרטיבית מערבית וסינית.
לקריאת הכתבה >>>
 
לא על ה-CHONG לבדו
כתבה מאת יעל שני (עיתון "אורז"): שימוש במרידאנים לטיפול בנשים.
לקריאת הכתבה >>>

יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו
לייבסיטי - בניית אתרים