יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו

דף הבית >> בעיות גניקולוגיות >> ציסטות, מיומות, פוליפים

ציסטות, מיומות, פוליפים

ציסטות, מיומות ופוליפים, הם סוגים שונים של גידולים, לרוב שפירים, העשויים להתפתח בחלל הרחם. למרות שהם גורמים למטרד או כאב רק כשהם גדולים מאוד ולוחצים על איברים הסמוכים להם, הם עלולים לגרום לנזקים נוספים כמו דימום וסתי כבד וממושך, הפלות חוזרות ובעיות פריון שונות. למרות שהסיכוי לכך מאוד נמוך, ישנן תצורות מסוימות של גידולים הדורשים מעקב ובירור, על מנת לוודא שלא מתפתח גידול ממאיר.


מיומה

מיומה (בעברית: שרירן), היא גידול שפיר המתפתח על דופן הרחם. גידול מסוג זה מופיע בשכיחות של בין 20 ל-50 אחוזים אצל נשים בגיל הפוריות. מבדילים בין שלושה סוגים של מיומות, על פי המקום בו הן מתפתחות. הסוג הנפוץ ביותר הוא מיומה תוך-דופנית, המתפתחת על גבי דופן הרחם, גורמת להגדלתו של הרחם ועלולה לגרום לדימום וסתי כבד וממושך. שני סוגים נוספים הם המיומה התת-נסיובית, המתפתחת מחוץ לרחם, וגורמת בעיקר ללחץ על שלפוחית השתן והרקטום, ובשל כך לדחיפות במתן שתן ועצירות, והמיומה התת-רירית, המתפתחת מתחת לרירית הרחם ועלולה לגרום להפלות ובעיות פוריות שונות.

היווצרות של מיומות ברחם מושפעת מרמות האסטרוגן והפרוגסטרון בגוף ולכן היא פחות נפוצה לאחר גיל המעבר.

מיומה יכולה להתפתח בגדלים שונים, עד לטווח של 10 סנטימטרים. בזמן הריון, מיומה קיימת עשויה להאיץ את קצב גדילתה.

בנוסף לתסמינים שתוארו למעלה, קיימים מספר תסמינים נפוצים נוספים עקב הופעה של מיומה: כאבים באזור הבטן המקרינים לרגליים, לגב ולירכיים, נפיחות באזור הבטן, כאבים בעת קיום יחסי מין, סיבוכים בהריון.


ציסטה

ציסטה היא מעין שקיק שמלא בנוזל, היכול להיווצר בכל מקום בגוף, באיברים השונים, בעצמות ואפילו ברקמות. ציסטה פשוטה מכילה בתוכה נוזל צלול וצורתה עגולה ומוגדרת. בדרך כלל היא גורמת למטרד או כאב רק אם היא גדולה מאוד. ציסטה מורכבת המכילה תוכן עכור, או שיש בתוכה מחיצות, מחייבת בדיקה. אך רק במקרים נדירים היא עלולה להיות ממארת. נשים רבות סובלות מהיווצרות של ציסטות זעירות בשחלה, לעיתים כחלק מתסמונת השחלות הפוליציסטיות. רוב הציסטות השחלתיות נוצרות כתוצאה משינויים הורמונאליים במהלך המחזור החודשי, או כתוצאה מטיפולי פריון, ורובן נעלמות מעצמן, או לאחר טיפול הורמונאלי. חלק מהציסטות הפתולוגיות דורשות מעקב וטיפול.


פוליפ

פוליפ רחמי, הינו גידול, במרבית המקרים שפיר, הגדל מתוך רירית הרחם ויוצר גוש בתוך חלל הרחם. הפוליפ יכול להישאר רק בחלל הרחם או להתפשט גם לכיוון צוואר הרחם ולנרתיק. כאשר הוא גדל ליד פתח החצוצרות, הוא יכול לגרום לחסימה של החצוצרות ובעקבות כך, כמובן, לקשיים בפריון.

גודלו של הפוליפ יכול לנוע בין מילימטרים ספורים ועד לסנטימטרים אחדים. אין סיבה ברורה להופעתם של פוליפים, אך סבורים שיש קשר לאיזון ההורמונאלי בגוף ובפרט לאיזון של רמות האסטרוגן בגוף.

פוליפ מתגלה בדרך כלל באקראי במהלך בדיקת אולטרסאונד שגרתית, או במסגרת בירור להפרעות שונות כגון: מחזור לא סדיר, דימומים בין מחזורים, דימום כבד מאוד בזמן מחזור, הפלות חוזרות ובעיות פריון נוספות.

פוליפים שכיחים בעיקר אצל נשים החל מהעשור החמישי לחיים. פוליפ שנמצא לאחר הופעת דימום, בגיל המעבר, לאחר הפסקת המחזור החודשי, דורש כריתה ושליחה לבדיקה פתולוגית, בשל הסיכון המוגבר להיותו ממאיר.


הטיפול בציסטות, מיומות ופוליפים ברפואה המערבית

ברוב המקרים, כאשר התפתחות הגידול אינה מלווה בסימפטומים וכל עוד הגידול קטן יחסית, ימליץ הרופא על מעקב בלבד.

טיפול תרופתי ניתן כדי להקל על הסימפטומים הנלווים להתפתחות הגידולים, כגון מתן ברזל במצב של אנמיה (בעקבות דימומים ממושכים) ותרופות להקטנה הדימום. כמו כן ישנן תרופות הורמונאליות, המקטינות את הגידולים, אך הן אינן מומלצות לנשים בגיל הפוריות, משום שהן מפרות את האיזון ההורמונאלי בגוף וגורמות לתסמיני גיל המעבר.

במקרים בהם הגידולים גדולים מאוד (כמה סנטימטרים), או גורמים "נזק סביבתי", כמו למשל, בעיות פריון, יומלץ על טיפול כירורגי. בדרך כלל מדובר על הליך להסרת הגידול, אך במקרים קיצוניים ובעיקר לאחר תום תקופת הפוריות של האישה, יתכן ותבוצע כריתה של הרחם.

טיפול כירורגי מסייע להקלה על התסמינים ובפתרון בעיות פוריות, לפחות באופן זמני, אך במקרים רבים הגידולים עלולים להתפתח מחדש.


הטיפול בציסטות, מיומות ופוליפים ברפואה הסינית

הטיפול ברפואה הסינית משלב שיאצו, דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים והמלצות לאורח חיים מתאים ומתמקד באיזון והסדרת זרימת הדם והנוזלים לאזור הרחם, בו הופיע הגידול.

בניגוד לרפואה המערבית, העוקבת אחר גידולים ומטפלת בהם רק לאחר שהגיעו לגודל של מספר סנטימטרים, השפעת הטיפול ברפואה הסינית הוא דווקא כאשר הגידול עדיין קטן. כאשר הגידול קטן מ-4 סנטימטרים, ניתן באמצעות הרפואה הסינית להביא לכדי צמצום גודלו של הגידול וכאשר הוא גדול יותר, ניתן רק לעצור את המשך התפתחותו.

לשימוש בצמחי מרפא סיניים חשיבות רבה במסגרת הטיפול, שכן הם יודעים למוסס התקשויות והתגבשויות שונות בגוף ויעילים לכן בטיפול בגידולים מסוג זה.

במקרים בהם ממוקם הגידול בדפנות הרחם, יש צורך בטיפול ארוך ועקבי יותר, על מנת לגרום להקטנה ואף להעלמות של הגידול.

 
 

דרך סין - בקרו אותנו בפייסבוק
התחברו לקבלת עידכונים קישור לפייסבוק

המאבק בנגיף הקורונה
כתבה ב-YNET על האופן בו נעשה שימוש ברפואה הסינית על מנת להילחם בנגיף הקורונה בסין.
בואו לשמוע את יעל בשידור
ראיון עם יעל שני בתוכנית רדיו בהנחיית פאר לי שחר, בנושא דיכאון וחרדה בהיבט של רפואה סינית. את יעל אפשר לשמוע החל מדקה 30:40. 

גיל המעבר בראיה הוליסטית
כתבה מאת יעל שני (עיתון "הישוב"): טיפול בתופעות גיל המעבר בגישה אינטגרטיבית מערבית וסינית.
לקריאת הכתבה >>>
 
לא על ה-CHONG לבדו
כתבה מאת יעל שני (עיתון "אורז"): שימוש במרידאנים לטיפול בנשים.
לקריאת הכתבה >>>

יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו
לייבסיטי - בניית אתרים