יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו

דף הבית >> בעיות גניקולוגיות >> טיפולים בהריון

טיפולים בהריון

הריון הוא ללא ספק אחד התהליכים המופלאים והמרתקים הקיימים בטבע. תהליך של בריאה. אולם תהליך מופלא וטבעי זה של יצירת חיים, טומן בחובו, לעתים, לא מעט קשיים לאישה הנושאת עובר ברחמה.

אין זה סוד שרוב ההריונות כרוכים גם בסבל, כאב – בן לוויתם הנאמן, המלווה את ההריונות ומשנה את פניו בשלבי ההריון השונים. יתר על כן, לעתים הסבל שביצירת חיים נולד שנים רבות לפני ההריון המיוחל – זה הכרוך בבעיות פריון למיניהן.

 

אל תיקחו את הסבל והמכאוב כמובן מאליו. טיפול קבוע באמצעות הרפואה הסינית במהלך ההריון, יכול לתרום לשינוי התמונה. יש הרבה מה לעשות כדי להקטין את חוסר הנוחות הפיזית והרגשית, ולהפוך את ההריון והלידה לקלים ונעימים יותר.

 

ליווי ההריון הופך להיות חשוב ומומלץ עוד יותר כאשר מדובר על הריון בסיכון, או כשיש היסטוריה של הפלות חוזרות.

 

תמיד ובלי קשר להריון, כדאי לבצע טיפולי רפואה סינית רק אצל מטפלים מוסמכים. אולם במהלך ההריון חשיבות בחירתו של מטפל שעבר הכשרה מתאימה, גדולה עוד יותר. רק מטפל כזה ידע לקחת בחשבון את השינויים הפיזיולוגיים וההורמונאליים המורכבים הקורים בגופה של האישה בזמן ההריון, ולתת את הטיפול המתאים בכל שלב של ההריון, מבלי לסכן את ההריון או את העובר.

 

במהלך ההריון

מרגע החלוקה הראשונה של הביצית המופרית, תחילתו של הריון, עוברת האשה שינויים פיזיולוגיים ורגשיים רבים. כל אחד משלבי ההריון מתאפיין בתופעות המיוחדות לו, ובכל שלב יכול טיפול נכון לסייע באופן משמעותי.

 

השליש הראשון

במהלך השליש הראשון להריון מתרחשים בגופה של האישה שינויים רבים, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. שינויים אלו עלולים לגרום לתופעות כגון: נפיחות בגוף, בחילות, הקאות, עצירות, חוסר תיאבון ועייפות מרובה. יתכן גם מצב של חוסר שקט הנובע מקושי "לעכל" את המצב החדש.

 

גישה רווחת בקרב המטפלים היא שאין לטפל בנשים בשליש הראשון להריונן, על מנת שלא לפגוע בהשתרשות ההריון. אולם חשוב לדעת כי גישה זו נכונה רק במקרה בו המטפל לא עבר הכשרה מתאימה לטיפול בנשים בהריון. אם המטפל עבר הכשרה כזו, מבין את תהליך ההריון ואת השפעת הטיפול עליו, לא רק שאין מניעה לטפל בנשים במהלך השליש הראשון להריונן, אלא ההיפך הוא הנכון. לעיתים טיפול במהלך התקופה הזו הוא זה שמאפשר להריון להמשיך, ולאישה להרגיש ולתפקד טוב יותר.

 

הטיפול ברפואה הסינית במהלך השליש הראשון נועד לשמור על שלמות העובר כדי למנוע הפלה. יש גם טיפולים המסייעים בהקלה על בחילות בהריון וחשיבותם רבה, שכן מעבר להקלה על האישה, הדבר מסייע לדאוג לכך שהיא תוכל לאכול ובכך לאפשר הזנה מספקת גם לה וגם לעובר. בנוסף מסייע הטיפול לחיזוק הגוף ולהעלאת רמות האנרגיה שלו.

 

השליש השני

השליש השני להריון נחשב לרגוע יחסית. בשל גדילתו של העובר מתחילה עלייה משמעותית יותר במשקל, ועשויים להיות גם כאבים באזורים שונים בגוף כמו הגב התחתון, בעקבות השינויים הפיזיים וההורמונאליים שנועדו לאפשר יותר גמישות והכנה של הגוף לקראת הלידה. הטיפול ברפואה הסינית במהלך השליש השני נועד בעיקר להקל על כאבים, לשחרר שרירים מכווצים ולשפר את התנועתיות, הגמישות וזרימת האנרגיה בגוף.

 

השליש השלישי

בשליש השלישי להריון, עקב גדילה מואצת של העובר, מתרחשת גם עלייה מואצת בנפח הדם של האישה ובשינויים הפיזיים באגן ובעמוד השידרה. תופעות נפוצות בשלב זה של ההריון כוללות: עייפות, בצקות, ורידים בולטים (דליות), צרבות, כאבי גב ואגן, כאב ולחץ במפשעות ולחץ תוך בטני (כתוצאה מלחץ על איברים פנימיים שונים). בנוסף, קיים סיכון ללידה מוקדמת. הטיפול ברפואה הסינית בשלב זה מתמקד בכמה נושאים:

  • שמירה על ההריון והבאתו בשלום לשלב הלידה – על ידי חיזוק ואיזון הגוף של האם, מייצר הטיפול תשתית חזקה ומתאימה להמשך גדילתו של העובר

  • הכנת הגוף לקראת הלידה – הכנה נכונה של איזור האגן, המפשעות והפרינאום מפחיתים בצורה משמעותית את הסיכון ללידה קשה וסיבוכים אפשריים

  • הקלה על התסמינים – הטיפול מביא להפחתת התופעות הלא רצויות עד כדי היעלמותן, ומקל הן על הגוף והן על הנפש ובכך מסייע לאישה להישאר רגועה בזמן שהיא מצפה ליום הלידה ההולך ומתקרב

 

היפוך עובר

במהלך השליש השלישי של ההריון אמור העובר להתהפך כך שראשו יתיישב בתעלת הלידה. במידה וזה לא קורה עד לשבוע 34-35, ניתן להיעזר ברפואה הסינית כדי לעזור לעובר להתהפך.

הטיפול המבוצע בדרך כלל במצב זה ברפואה המערבית, הוא היפוך עובר חיצוני. הרופא הגניקולוג מסובב את העובר מחוץ לרחם, על ידי הפעלת לחץ קל על הבטן מכיוונים שונים. פעולה זו מתבצעת בדרך כלל בבית חולים ולפניה ניתנות לאישה תרופות להרפיית הרחם. הפעולה עצמה מבוצעת תחת בקרת אולטרה-סאונד. את ההיפוך החיצוני מבצעים בדרך כלל בין השבועות 36-39 וסיכויי ההצלחה שלו עומדים על 40-75%. סיכונים נלווים להיפוך החיצוני כוללים: היפרדות שלייה, קריעת רקמות ובמקרים נדירים אף תמותת עובר.

היפוך עובר באמצעים של הרפואה הסינית הוא טבעי, ללא כל תופעות לוואי או סכנה לאם או לעובר וסיכויי ההצלחה בו גדולים ועומדים על קרוב ל-90%, במידה והעובר תקין ואין בעיה ברחם או בחבל הטבור.

 

חשוב לדעת:

  • יש להגיע לטיפול היפוך ברפואה הסינית רק לאחר שהרופא וידא בבדיקת אולטרה-סאונד, כי העובר אכן נמצא במצג עכוז. שכן, אם הוא כבר נמצא במצג ראש, הוא עלול להתהפך חזרה למצב עכוז כתוצאה מן הטיפול.

  • טיפול היפוך לא יבוצע במקרים הבאים, שבהם קיים סיכון (ולו הקלוש ביותר): הריון עם תאומים, כאשר האישה סובלת מלחץ דם גבוה, כאשר היו דימומים בהריון, שלייה קדמית ו-RH  שלילי.

 

זירוז לידה

כאשר מגיעים לשבוע 40+ והלידה מתעכבת, ניתן לזרז אותה באופן טבעי, באמצעות טיפול בדיקור סיני.

זירוז לידה ברפואה המערבית מבוצע על-ידי זריקת פיטוצין, הגורמת לכיווץ שרירי הרחם ובכך עשויה לקדם את תהליך הלידה. התהליך לא נעים ואף כואב מעט, ועלול להוביל בהמשך לצורך בהתערבויות נוספות בלידה.

הרפואה הסינית אינה ממהרת להמליץ על ביצוע תהליך של זירוז לידה. התפיסה היא כי הריון מתקדם בדרך כלל באופן הנכון לו ביותר, כך שאם מצב האישה והעובר שבביטנה תקינים, העובר מנצל את הזמן הנותר לו בכדי לעלות במשקל, כך שכשיהיה מוכן ו "בשל" יותר, יצא בלידה רגילה. ממקום זה הרפואה הסינית, למעשה, אינה מזרזת את התהליך בכוח, אלא מאזנת את הגוף, כך שהוא בעצמו ימשיך את הלידה באופן תקין.

במקרה זה, חשיבותם של האיבחון ושל שיתוף הפעולה עם הרפואה המערבית והאמצעים העומדים לרשותה, היא רבה. שכן חשוב מאוד להבין את הסיבות לכך שהלידה נתקעה או אינה מתחילה ולטפל באישה בהתאם. לדוגמא:

  • במידה ויש צירים אך עדיין אין פתיחה, יינתן טיפול שיסיע לפתיחת צוואר הרחם ובכך לקדם את תהליך הלידה

  • במידה ואין צירים וגם לא פתיחה, יינתן טיפול שיגרום לתנועה של אנרגיה בגוף, דבר שעשוי לגרום להתחלה של צירים ולעודד פתיחה

  • במידה וקיימת פתיחה, אך העובר עדיין לא ירד למטה, ניתן לסייע לאנרגיה בגוף לרדת לכיוון חלקו התחתון ובכך לזרז גם את תהליך הירידה של התינוק

 

לאחר הלידה

תהליך הלידה הוא לא פעם קשה וטראומתי ועלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים, אם לא יטופלו מיד. מומלץ לכן להמשיך בליווי של טיפול ברפואה הסינית גם למשך תקופה מסוימת לאחר הלידה. הטיפול בתקופה זו מתמקד בנושאים הבאים:

  • חיזוק כללי והשבת האיזון לגוף – הנדרשים לאחר השינויים הפיזיולוגיים והנפשיים הרבים שהגוף עבר ולעיתים גם לאחר חוויה של טראומה פיזית המתרחשת במהלך הלידה. בנוסף, מסייע הטיפול לעודד ייצור חלב אם וכן להקל על תשישות וכאבי גב, שמלווים יולדות רבות

  • הפחתת מתחים וסיוע בהתאוששות מדיכאון שלאחר לידה – הלחצים שלאחר הלידה ותחילת הטיפול ברך הנולד, הם רבים. נשים רבות אף סובלות מתסמינים של דיכאון לאחר לידה. הטיפול יכול לסייע להרגיע, להפיג מתחים ולאפשר לאם לחזור לעצמה ולתפקד בצורה טובה יותר

  • טיפול בתופעות שונות בגוף, שאם לא יטופלו עלולות לגרום לנזקים והופעת מחלות בהמשך – כמו למשל, טיפול בנשים שסבלו מסוכרת הריון

לסיכום

חשוב ונחוץ ללוות נשים הריוניות בטיפולי רפואה סינית, על מנת לסייע לאישה בתהליך ההריון, למנוע תופעות לא רצויות המקשות על ההריון, למנוע הפלות ולהביאו לכדי הסיום המיוחל בלידה טבעית תקינה. בשל האיפיונים המיוחדים להריון, על המטפל ברפואה הסינית, לעבור התמחות לטיפול בנשים בהריון.

 

הטיפול מבוצע באמצעות שיאצו ודיקור סיני, בשילוב עם צמחי מרפא סיניים, מוקסה והמלצות לתזונה ואורח חיים מתאים.

 
 

דרך סין - בקרו אותנו בפייסבוק
התחברו לקבלת עידכונים קישור לפייסבוק

המאבק בנגיף הקורונה
כתבה ב-YNET על האופן בו נעשה שימוש ברפואה הסינית על מנת להילחם בנגיף הקורונה בסין.
בואו לשמוע את יעל בשידור
ראיון עם יעל שני בתוכנית רדיו בהנחיית פאר לי שחר, בנושא דיכאון וחרדה בהיבט של רפואה סינית. את יעל אפשר לשמוע החל מדקה 30:40. 

גיל המעבר בראיה הוליסטית
כתבה מאת יעל שני (עיתון "הישוב"): טיפול בתופעות גיל המעבר בגישה אינטגרטיבית מערבית וסינית.
לקריאת הכתבה >>>
 
לא על ה-CHONG לבדו
כתבה מאת יעל שני (עיתון "אורז"): שימוש במרידאנים לטיפול בנשים.
לקריאת הכתבה >>>

יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו
לייבסיטי - בניית אתרים