יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו

דף הבית >> בעיות גניקולוגיות >> הפלות חוזרות

הפלות חוזרות

כל סיום הריון, עד לשבוע ה-20, בין אם הוא קורה באופן טבעי וספונטני ובין אם הוא יזום, נחשב להפלה. הפסקת הריון לאחר השבוע ה-20 נחשבת כבר ללידה מוקדמת.

מרבית ההפלות הספונטניות מתרחשות בשליש הראשון להריון, המהווה שלב קריטי בהשתרשות ההריון. על מרביתן אפילו לא יודעים, שכן הן מתרחשות בשבועות מוקדמים מאוד, עוד לפני האבחנה לגבי קיומו של הריון והדימום שמתרחש נחשב לדימום רגיל במסגרת המחזור החודשי.

הפלות טבעיות מתרחשות ב-15% מכלל ההריונות ושיעורן עולה ככל שעולה גיל האישה.

הפלות מתרחשות גם בשבועות מאוחרים יותר בהריון, אולם בשכיחות נמוכה הרבה יותר.

כאשר אישה מפילה שלוש או יותר פעמים ברציפות, הדבר מוגדר כהפלה חוזרת. אולם, כאשר מדובר בנשים בגיל מבוגר (מעל גיל 35) ובזוגות העוברים טיפולי פוריות, יחלו בירורי ההפלות החוזרות כבר לאחר שתי הפלות.

 

גורמים להפלות חוזרות

גיל האם, גיל האב ומספר הלידות של האישה, משפיעים על שיעור ההפלות החוזרות. בנוסף ניתן למנות את הגורמים הבאים כגורמים השכיחים ביותר להפלות חוזרות:

  1. הפרעות גנטיות / כרומוזומאליות -  למעלה מ-50% מן ההפלות הספונטניות מתרחשות עקב הפרעה כרומוזומאלית בעובר. הבעיה נובעת לרוב מפגם בביצית או בזרע, שבעקבותיהם תהליך חלוקת התאים משתמש, מבנה הכרומוזומים של העובר לקוי והוא לא שורד.

  2. הפרעות הורמונאליות – כ-20% מכלל ההפלות החוזרות מתחרשות עקב הפרעות הורמונאליות, כגון רמות פרוגסטרון נמוכות. נשים הסובלות מפעילות יתר או תת פעילות של בלוטת התריס ונשים הסובלות מסוכרת, נמצאות בקבוצת סיכון להפרעות מסוג זה.

  3. הפרעות מבניות – הפרעות מבניות בחלל הרחם עלולות לפגוע בהשרשת העובר ולגרום להפלה. הפרעות כאלו עשויות להיגרם כתוצאה מהפרעות מולדות, מחיצות ברחם, למשל עקב הידבקויות בחלל הרחם ועוד. בעיה מבנית נוספת היא אי ספיקה של צוואר הרחם, הגורמת לכך שצוואר הרחם נפתח באופן חלקי או מלא, כבר במהלך השליש השני להריון ומביא להפלה.

  4. גורמים אוטואימוניים – מדובר על מצב בו האם סובלת ממחלה אוטואימונית, שבה הגוף פוגע בעצמו. הנוגדנים שגופה של האם מייצר עלולים לפגוע הן באיברים שונים שלה עצמה, כגון הלב או הכליות והן בעובר.

  5. בעיות בקרישיות הדם – קרישיות יתר של הדם עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם ההריוני ולבעיות בזרימת הדם בשיליה ולגרום להפלה.

  6. זיהומים – הפלות טבעיות עלולות להיגרם עקב זיהומים שונים בחלל הרחם (כגון הרפס גניטלי), זיהומים בקטריאליים חמורים באזורים אחרים בגוף (ריאות, כליות ועוד) ואפילו מחלות ויראליות (כגון אדמת). ולכן חשוב להיבדק ולטפל בהם לפני הכניסה להריון.

  7. תזונה לקויה – תזונה שאינה מזינה מספיק הן את האם והן את העובר, עלולה לגרום לחוסר בחלבונים, ויטמינים, חומצה פולית ועוד, ולפגוע במהלכו התקין של ההריון.

  8. מתח נפשי – עלול להשפיע אף הוא על מהלכו התקין של ההריון.

אולם בקרוב ל-50% מן המקרים לא יודעים להצביע בוודאות על הגורם להפלה.

 

הטיפול בהפלות חוזרות ברפואה המערבית

הטיפול ברפואה המערבית תלוי, כמובן, בסיבה להפלות החוזרות.

  • במקרה של הפרעה כרומוזומאלית יומלץ לבני הזוג לבצע הפרייה חוץ-גופית, על מנת שניתן יהיה לבדוק את העוברים לפני החזרתם לרחם ולהחזיר רק עוברים תקינים מבחינה כרומוזומית.

  • חסרים הורמונאליים יטופלו על-ידי מתן הורמונים, כמו פרוגסטרון, בשליש הראשון להריון. הפרעה בבלוטת התריס תטופל בטיפול תרופתי בהתאם לסוג ההפרעה ובאופן דומה גם חולות בסוכרת יקבלו הנחייה להקפדה על שמירה על מצב מאוזן ככל הניתן.

  • בחלק מן ההפרעות מבניות ניתן לטפל באמצעות פעולה כירורגית. לדוגמא: הסרת הידבקויות ברחם, או תפירה של צוואר הרחם.

  • מחלות אוטואימוניות יטופלו בהתאם לסוג המחלה.

  • מצב של קרישיות יתר בדם יטופל על-ידי מתן תכשירים לדילול הדם, כמו קלקסאן.

  • זיהומים יטופלו בהתאם לנדרש לפי סוג הזיהום

כאשר לא ידועה הסיבה להפלות החוזרות ינתן במקרים רבים פרוגסטרון בשליש הראשון להריון וחומצה פולית למשך כל ההריון. בנוסף, יש רופאים הממליצים על לקיחה של חומרים מדללי דם, כמו קלקסאן. אבל מכיוון שלטיפול זה יש תופעות לוואי לא מעטות, הוא שנוי במחלוקת.

 

הטיפול בהפלות חוזרות ברפואה הסינית

בכל הקשור להריון ופריון, הטיפול שניתן בקליניקה יהיה תמיד טיפול משולב עם הטיפול שנותנת הרפואה המערבית. השילוב תורם לאפקטיביות הטיפול ומשפר את סיכויי הצלחתו.

הטיפול באמצעות הרפואה הסינית משלב שיאצו, דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים והמלצות לתזונה ואורח חיים מתאימים ומתמקד בשני נושאים עיקריים:

  • טיפול בגוף האישה לאחר הפלה והכנתו לקראת כניסה נוספת להריון – השליש הראשון להריון דורש הרבה מגופה של האישה, אשר כל משאביו מופנים להזנת העובר הנמצא ברחם. כאשר האישה חווה הפלה במהלך השליש הראשון להריון הגוף נשאר מותש. הפלות חוזרות אף גורמות לאיבוד דם, שמחליש את האישה מאוד עד כדי כך שבמקרים מסוימים הגוף לא מסוגל להזרים דם באופן תקין אל רירית רחם. הטיפול כולל בעיקר חיזוק הגוף והשבתו לאיזון וזרימה תקינים.
    אובדן הריון גורם גם לטראומה נפשית, שלא תמיד קל להתאושש ממנה. הרפואה הסינית, שרואה את האדם כשלם אחד, הכולל אספקטים פיזיים ונפשיים גם יחד, טוענת, שכדי להצליח הריון צריך גוף חזק ונפש בריאה. משום כך, פעמים רבות יומלץ לאישה להמתין כמה חודשים לפני שתנסה להרות שוב (בדרך כלל בניגוד להמלצה של הרפואה המערבית, שדוחקת באישה להרות שוב מיד לאחר ההפלה) ובזמן הזה מחזקים הן את הגוף והן את הנפש שלה, על מנת שיוכלו להחזיק הריון תקין.
     
  • טיפול תומך במהלך ההריון – המאפשר לשמור על ההריון ולהביא אותו בשלום לשלב הלידה, להקל על התסמינים המלווים את ההריון ולהכין את הגוף לקראת הלידה. לפרטים נוספים קראו עוד על טיפולים בהריון.

 

דרך סין - בקרו אותנו בפייסבוק
התחברו לקבלת עידכונים קישור לפייסבוק

המאבק בנגיף הקורונה
כתבה ב-YNET על האופן בו נעשה שימוש ברפואה הסינית על מנת להילחם בנגיף הקורונה בסין.
בואו לשמוע את יעל בשידור
ראיון עם יעל שני בתוכנית רדיו בהנחיית פאר לי שחר, בנושא דיכאון וחרדה בהיבט של רפואה סינית. את יעל אפשר לשמוע החל מדקה 30:40. 

גיל המעבר בראיה הוליסטית
כתבה מאת יעל שני (עיתון "הישוב"): טיפול בתופעות גיל המעבר בגישה אינטגרטיבית מערבית וסינית.
לקריאת הכתבה >>>
 
לא על ה-CHONG לבדו
כתבה מאת יעל שני (עיתון "אורז"): שימוש במרידאנים לטיפול בנשים.
לקריאת הכתבה >>>

יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו
לייבסיטי - בניית אתרים