יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו

דף הבית >> בעיות גניקולוגיות >> גיל המעבר

גיל המעבר

גיל המעבר, הנקרא גם מנופאוזה (מנו = חודש, פאוזה = הפסקה) הינו משך זמן של מספר שנים, בערך סביב גיל 50, שבו האישה מסיימת את תקופת פוריותה. הפסקת הוסת הוא האירוע הבולט בתקופה זו, אך תסמינים רבים מלווים את התופעה כבר כמה שנים קודם לכן ונמשכים גם מעבר לתקופת הפסקת הוסת.

בתקופה שלפני הפסקת הוסת חלים שינויים גופניים ונפשיים, על רקע ירידה ברמות ייצור האסטרוגן והפרוגסטרון בגוף. כל אישה חווה את תופעות הלוואי של גיל המעבר באופן שונה ובעוצמה שונה, אך התסמינים הנפוצים כוללים: אי-סדירות המחזור (התארכות המחזור ולעיתים גם התקצרות המחזור), התקצרות משך הוסת, דימום הולך ומתמעט, גלי חום, הזעות (בעיקר בשעות אחר-הצהריים והלילה), צמא רב או יובש בפה, הפרעות שינה, עצבנות, עייפות, תופעות פסיכולוגיות שונות כגון דיכאון וחרדות, חוסר יכולת ריכוז, עלייה במשקל, כאבי ראש, יובש בעור ויובש בנרתיק.


בתקופה זו עולה הסיכון למחלות כמו הידלדלות העצם (אוסטיאופורוזיס), מחלות לב וכלי הדם, צניחת הרחם, השלפוחית והמעי הגס, אלצהיימר , סרטן השד וסרטן הרחם.


הגיל הממוצע בארץ לתחילת תקופת גיל המעבר עומד על 47, ולרוב יש עליו השפעה גנטית חזקה, כך שניתן לחזות את גיל המעבר של אישה לפי הגיל שבו החל שלב זה בחייה של אמה.

גורמים נוספים שמשפיעים על אופיים ועוצמתם של תסמיני גיל המעבר כוללים: תזונה לקויה ואורח חיים מתוח ולחוץ.


הטיפול בתופעות גיל המעבר ברפואה המערבית

הפיתרון של הרפואה המערבית הוא טיפול בתחליפי הורמונים לאסטרוגן ופרוגסטרון. טיפול זה שנוי במחלוקת, מכיוון שמצד אחד ידוע שהוא מסייע בהקלה על חלק מהסימפטומים, אך מצד שני יש לו תופעות לוואי רבות, כגון כאבי בטן, הקאות ובחילות, עלייה במשקל. ובנוסף, מחקרים מראים שהשימוש בהורמונים מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן השד ובשבץ. אולם, מידע חדש מגלה שהמחקר נעשה במתודות לא תקינות ומתחילים בזהירות לשוב לאופציה הטיפולית הזו.

חלק מן הרופאים ממליצים גם לנשים שאין להן את תסמיני גיל המעבר, אך הן בקבוצות סיכון לחלות במחלות כלי דם או באוסטיאופורוזיס, לקחת הורמונים.


הטיפול בתופעות גיל המעבר ברפואה הסינית

גם במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, ובפרט בכל הקשור לבריאות האישה ולמערכת הגניטלית, הטיפול שניתן בקליניקה יהיה תמיד טיפול משולב עם הטיפול שנותנת הרפואה המערבית, על מנת להגביר את אפקטיביות הטיפול ולשפר את סיכויי הצלחתו.


כלי האבחון הקיימים ברפואה הסינית, מאפשרים להתאים טיפול אישי לכל אישה, לא רק על פי הסימפטומים מהם היא סובלת, אלא גם לפי מצבה הגופני והנפשי. האבחון מאפשר לזהות, למשל, האם יתאים לאישה לקבל אסטרוגן ממקור חיצוני (חוסר יין, ללא סימני ליחה נלווים). במצב כזה תוכל האישה לקבל הורמוני אסטרוגן ועם מעקב שוטף וטיפול תומך של הרפואה הסינית, להגיע למצב של איזון מחודש של הגוף.


הטיפול ברפואה הסינית משלב שיאצו, דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים והמלצות לתזונה ואורח חיים מתאימים, ומתמקד בהשבת האיזון ההורמונאלי לגוף האישה ובטיפול בסימפטומים השונים מהם היא סובלת.

מבין הסימפטומים השונים, הטיפול הנפוץ והיעיל ביותר ברפואה הסינית, הוא בנושא גלי חום והזעות.


המלצות לאורח חיים תקין מהוות חלק לא מבוטל מן הטיפול, כאשר ההמלצות העיקריות כוללות:

  • תזונה הכוללת מזונות מחזקי יין, כמו סוגי שעועית וקטניות שונים, שעורה, שומשום, טחינה, אגוזים, סויה, זרעי פשתן ומזון מלא לא מעובד
  • פעילות גופנית מתונה המבוצעת באופן סדיר
  • הפסקת עישון סיגריות
  • שימוש בטכניקות הרפייה (כגון יוגה, נשימות ומדיטציה) לצורך הפגת מתחים ולחצים
 

דרך סין - בקרו אותנו בפייסבוק
התחברו לקבלת עידכונים קישור לפייסבוק

המאבק בנגיף הקורונה
כתבה ב-YNET על האופן בו נעשה שימוש ברפואה הסינית על מנת להילחם בנגיף הקורונה בסין.
בואו לשמוע את יעל בשידור
ראיון עם יעל שני בתוכנית רדיו בהנחיית פאר לי שחר, בנושא דיכאון וחרדה בהיבט של רפואה סינית. את יעל אפשר לשמוע החל מדקה 30:40. 

גיל המעבר בראיה הוליסטית
כתבה מאת יעל שני (עיתון "הישוב"): טיפול בתופעות גיל המעבר בגישה אינטגרטיבית מערבית וסינית.
לקריאת הכתבה >>>
 
לא על ה-CHONG לבדו
כתבה מאת יעל שני (עיתון "אורז"): שימוש במרידאנים לטיפול בנשים.
לקריאת הכתבה >>>

יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו
לייבסיטי - בניית אתרים