יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו

דף הבית >> מתח, חרדות ודיכאון

מתח, חרדות ודיכאון

מתח, לחץ, חרדות ודיכאון, הם מצבים נפשיים שונים, אשר במידה והם נמשכים לאורך זמן, עלולים לגרום לפגיעה משמעותית באורח החיים של האדם ובתפקוד התקין שלו. התסמינים של מצבים אלו הם לא רק נפשיים, כגון חוסר אנרגיה וקושי בתפקוד או מחשבות טורדניות, אלא גם פיזיים, כגון דפיקות לב חזקות, הזעת יתר, איבוד התיאבון ועוד. המשותף לכולם, הוא האופן בו הן הרפואה המערבית והן הרפואה הסינית מתבוננות ומטפלות בהם.

 

חרדה

חרדה היא מצב שבו הגוף והנפש מרגישים כנמצאים תחת איום, למרות שאין שום איום מוחשי. פחד הוא תגובה טבעית וחיובית של הגוף למצבי חירום. אך אפשר לומר שחרדה היא תחושת פחד מוגזמת, או כזו שאינה מחוברת באמת למצב מסוכן. כ-5% מהאוכלוסיה מתלוננים על חרדות, כאשר התופעה נפוצה יותר בקרב נשים.

המנגנון שמפעיל את החרדה הוא מנגנון שמייצר תגובה טבעית של הגוף למצבי חירום.

חרדה יכולה להתעורר לפתע, כמו מתוך בהלה, או להתפתח בהדרגה במשך פרק זמן של כמה דקות, שעות או ימים. החרדה עצמה יכולה להימשך כל זמן שהוא, משניות ספורות ועד לימים רבים.


מרבית האנשים חווים חרדה מסוימת לפני מבחן, בעמידה מול קהל ועוד, אך מדובר בדרך כלל על חרדה זמנית, שאינה פוגעת באיכות החיים. כאשר החרדה חוזרת על עצמה, כשהיא ממושכת וחורגת בפרופורציה שלה ביחס לגורם החרדה הראשוני, והמצב פוגע בתפקוד ואיכות החיים, מומלץ לקבל טיפול.


בשל ההשפעה הן על הגוף והן על הנפש, יש לחרדה ביטוי פיזי ונפשי גם יחד. העוצמה ואופן הביטוי של חרדה שונים מאדם לאדם, אך סימפטומים אופייניים כוללים: רעד, דפיקות לב חזקות, יובש בפה, הזעה בכפות הידיים, קוצר נשימה, שלשול, סחרחורות, חוסר מנוחה וחוסר יציבות רגשית, פגיעה בתיאבון, עייפות, כאבים בחזה, כאבי ראש, קושי בשינה. לעיתים מלווה חרדה גם בדיכאון, ירידה ביכולת הריכוז, מחשבות טורדניות או הרגלים כפייתיים ומטרידים.


קיימים מספר סוגים של חרדות:

  • התקפי חרדה – התקפי פאניקה, הנובעים מבהלה חריפה שחוזרת על עצמה, ללא סכנה מציאותית אמיתית. התסמינים כוללים דפיקות לב חזקות, הזעת יתר, רעד, קוצר נשימה, תחושת חנק, כאב או לחץ בחזה, סחרחורות, בחילות ועוד. בדרך כלל התקף כזה מסתיים תוך שעה.

  • פוסט טראומה – בעקבות חשיפה לאירוע טראומתי כלשהו (כגון תקיפה מינית או פיזית), חווה האדם התנסות מחודשת באירוע הטראומתי, יחד עם כל התסמינים שחווה במהלך האירוע. בנוסף, יכולים להיות תסמינים כמו הפרעות שינה, קשיי ריכוז ורגזנות יתר. הלם קרב הוא דוגמא לפוסט טראומה.

  • הפרעה טורדנית כפייתית – במצב זה האדם עסוק במחשבות טורדניות שאינן פוסקות, המשקפות חרדה או פחדים מוגזמים, ועלולות לגרום לו לבצע התנהגויות טקסיות, כגון נטילת ידיים חוזרת, ללא צורך ממשי, על מנת לעזור לעצמו להפחית את תחושת אי-הנוחות הנגרמת לו.

  • פוביה ספיציפית – פחד או בהלה חריפים בהקשר לאובייקט או מצב מסוים, כגון, אגורפוביה (פחד ממקומות סגורים), פחד גבהים, חשש ממצבים רפואיים מסוימים (למשל מרופא שיניים) ועוד. הדבר יוגדר כפוביה כאשר רמת הפחד פוגמת בשיגרת היומיום של האדם.

  • חרדה חברתית – מצב בו אדם מרגיש חרדה קיצונית ומוגזמת בכל הקשור לשיפוט על-ידי אחרים, או התנהגות שעשויה לגרום לו למבוכה. חרדה חברתית מוגברת עשויה לגרום לאדם להימנע ממצבים חברתיים שונים, מלדבר בציבור, מלפגוש אנשים חדשים ועוד.

  • הפרעת חרדה כללית – מצב של דאגנות יתר מוגזמת ובלתי מציאותית, למשל בנושאים הקשורים לבריאות, למצב כלכלי או משפחתי ועוד. התסמינים כוללים ביטוי פיזי כמו רעידות, כאבי בטן, הפרעות שינה ועוד. המצב נחשב לפתולוגי כשאר הדאגות נמשכות במשך 6 חודשים או יותר. היפוכונדריה היא דוגמא להפרעת חרדה כללית, שבה הדאגה קשורה למצב הבריאותי.

דיכאון

דיכאון מוגדר כהפרעות מצב-רוח. אצל אנשים שונים דיכאון בא לידי ביטוי בדרכים שונות, כאשר סימפטומים אופייניים כוללים:

  • עצבות, דכדוך, תחושת יאוש וריקנות

  • חוסר חשק לכלום, חוסר יכולת ליהנות גם מדברים שבעבר נהננו מהם

  • חוסר יכולת לחוות רגשות

  • הפרעות שינה או רצון לישון כל היום

  • עייפות וחוסר אנרגיה כללי

  • פגיעה בתיאבון, או אכילת יתר

  • נטייה לרגזנות, גם לגבי דברים קטנים וחסרי משמעות

  • ירידה בחשק המיני

  • אי-שקט, קושי בריכוז וקושי בחשיבה וקבלת החלטות

  • בכי ללא סיבה ונטייה לבכי מכל דבר קטן

  • תסמינים גופניים שאין להם הסבר כמו כאבי ראש או כאבי גב

  • מחשבות אובדניות

למעט חרדה, דיכאון הוא ההפרעה הפסיכיאטרית הנפוצה ביותר והוא נפוץ יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. דיכאון טיפוסי יכול להימשך חודשים ארוכים ואף שנה או שנתיים. לרוב מצב זה חוזר מספר פעמים במהלך החיים.

בתוך מצב של דיכאון תפיסת העולם היא קודרת ופסימית. הדימוי העצמי נמוך ומלווה בתחושה של תקיעות.

קיימים מספר סוגים של דיכאון:

  • דיכאון מצבי – המופיע לאחר אירוע טראומתי, כמו לאחר מוות של אדם אהוב, דיכאון לאחר לידה, ועוד.

  • דיכאון אנדוגני – ללא כל סיבה נראית לעין. לעיתים דיכאון כזה יכול להיגרם עקב הפרעה פיזית, כמו, למשל, תת-פעילות של בלוטת התריס.

  • דיכאון מג'ורי – דיכאון קליני חמור שבו הסימפטומים באים לידי ביטוי בצורה חזקה

  • הפרעה דו-קוטבית (מאניה דיפרסיה) – מצב בו האדם נע בין תחושות קשות ותסמינים המאפיינים דיכאון קליני לבין תחושות של מאניה שמתאפיינת בהתלהבות מרובה.

 

לחץ ומתח

לחץ ומתח הם מצבים נפשיים שהפכו כבר למאפיינים של סגנון החיים של ימינו. האינטנסיביות בה אנו חיים, החינוך לתחרותיות והשגיות ועוד גורמים, מביאים לכך שכבר בגילאים מאוד צעירים אנשים רבים חווים תופעות אלו. מתח ולחץ הופכים לבעיה הדורשת טיפול, כאשר הם פוגעים באיכות החיים, כגון: האדם סובל מהתפרצויות כעס או בכי, סובל מתסמינים פיזיים כמו כאבי ראש, מיגרנות, נוקשות וכאבים בצוואר, מעי רגיז, הצטננויות חוזרות ועוד. מחקרים מצאו קשר ישיר בין לחץ נפשי גבוה לכאבי ראש, מיגרנות ופגיעה בתפקוד המערכת החיסונית. מצב מתמשך של לחץ ומתח גובה מאיתנו גם מחיר נפשי גבוה, שכן הוא פוגם ביכולת שלנו להתרכז ולקבל החלטות ואף ביכולת ליהנות מהחיים.


הטיפול במתח, חרדות ודיכאון ברפואה המערבית

הטיפול המערבי בחרדה ובדיכאון משלב בדרך כלל טיפול תרופתי, בעיקר באמצעות תרופות נוגדות חרדה ודיכאון (מקבוצת ה-SSRI וכן בנזודיאפינים, טריציקליקים וחסמי בטא), יחד עם טיפול קוגנטיבי-התנהגותי.

גם מטופלים שמגיעים לרופא עם תלונות מינוריות יחסית על מצבים של מתח וחוסר מנוחה, מקבלים לא אחת מן הרופא תרופות המטפלות במצבי חרדה.

תופעות הלוואי של תרופות אלו, שחלקן גורמות גם להתמכרות, כוללות: הזיות, חרדות, רגישות יתר, הפרעות שינה, דפיקות לב חזקות והפרעות עיכול.


הטיפול במתח, חרדות ודיכאון ברפואה הסינית

חרדה על פי הרפואה הסינית היא "רעידת אדמה". מצב שבו האדמה, המקום היציב והבטוח שלנו, מאבד את היציבות בשל חוסר איזון בין היין ליאנג, היכול לבוא לידי ביטוי באיברים שונים בגוף. כאשר הנפש מאבדת את היציבות שלה, תופעות החרדה הולכות ומתגברות.

גם מתח, לחץ ודיכאון, נחשבים ברפואה הסינית כמצבים שבהם גופו של המטופל יצא מן האיזון הטבעי שלו ונוצרו בו תקיעות וחוסר זרימה.

הטיפול ברפואה הסינית משלב שיאצו, דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים והמלצות לתזונה ואורח חיים מתאימים, וללא שימוש בתרופות כימיות בעלות תופעות לוואי מאפשר:

  • הפגת מתחים ולחצים - הרגעת המחשבות ומערכת העצבים

  • חיזוק הגוף של המטופל - כאשר הגוף חזק יותר, המטופל ירגיש יותר רגוע ובשליטה

  • טיפול בתסמינים השונים מהם סובל המטופל, כגון הפרעות שינה וכאבים פיזיים שונים

  • השבת האיזון והזרימה הטבעיים לגופו של המטופל

  • הנעת כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף – המאפשרים למטופל לראות בעצמו את הדרך ליציאה מהמצב בו הוא נתון

הטיפול במצבים נפשיים אלו דורש עבודה והתמדה לאורך זמן, תוך שילוב של טיפול באמצעות הרפואה הסינית, עם עבודה עצמית של המטופל, מתוך מקום של מודעות, יחד עם ביצוע השינויים הנדרשים באורח החיים.


גם בטיפול במצבים אלו, כמו במקרים רבים אחרים, מומלץ לשלב את הטיפול ברפואה הסינית, יחד עם הטיפול הניתן ברפואה המערבית, בכדי להגביר את אפקטיביות הטיפול ולשפר את סיכויי הצלחתו. כאשר מטפלים ברפואה הסינית במטופלים הלוקחים תרופות נגד חרדות או דיכאון, מסייע הטיפול בהקלה על הסימפטומים הנלווים, ולאורך זמן יכול להביא להורדת המינון ואף להפסקה הדרגתית בנטילת התרופות.

 

המלצות לתזונה ואורח חיים מתאימים עבור מטופלים הסובלים מאחד מהמצבים של מתח, לחץ, חרדות או דיכאון:

  • מומלץ להימנע מצריכת קפאין, מאכלים מתוקים, עישון ואלכוהול

  • חשוב להקפיד על תזונה מסודרת ומאוזנת, עם מספר ארוחות קטנות במהלך היום, כדי לשמור על רמת סוכר יציבה בדם

  • צריכת פחמימות מורכבות כגון דגנים מלאים או שיבולת שועל, עוזרת לייצר השפעה מרגיעה על המוח. בנוסף מומלץ לצרוך גם קטניות, דגים, בשר וירקות עליים, שבדגנים המלאים ובהם מצויים ויטמינים מקבוצת B, המסייעים בהרגעת מערכת העצבים

  • כדאי להשתמש בטכניקות הרפייה שונות כמו יוגה, מדיטציה או תרגילי נשימה, המאפשרות למטופל ללמוד להרפות את עצמו ולשבור את מעגל הקסם של פחד מחרדה שמביא לעוד חרדה ועוד פחד. כך לומד המטופל להשיב לעצמו את האמונה שניתן לצאת ממעגל החרדה והפחד

  • פעילות גופנית מסייעת אף היא לשחרר את המחשבות ובמהלכה מופרשים בגוף חומרים המשפרים את מצב הרוח

  • מומלץ להיות עסוקים בפעילויות שונות ובעיקר בדברים מהנים ומשמחים, מפגשים חברתיים, פעילות יצירתית, טיפול בחיות מחמד ועוד, כדי להסיט את המחשבות לכיוונים חיוביים ולאפשר ביטוי רגשי

 

דרך סין - בקרו אותנו בפייסבוק
התחברו לקבלת עידכונים קישור לפייסבוק

המאבק בנגיף הקורונה
כתבה ב-YNET על האופן בו נעשה שימוש ברפואה הסינית על מנת להילחם בנגיף הקורונה בסין.
בואו לשמוע את יעל בשידור
ראיון עם יעל שני בתוכנית רדיו בהנחיית פאר לי שחר, בנושא דיכאון וחרדה בהיבט של רפואה סינית. את יעל אפשר לשמוע החל מדקה 30:40. 

גיל המעבר בראיה הוליסטית
כתבה מאת יעל שני (עיתון "הישוב"): טיפול בתופעות גיל המעבר בגישה אינטגרטיבית מערבית וסינית.
לקריאת הכתבה >>>
 
לא על ה-CHONG לבדו
כתבה מאת יעל שני (עיתון "אורז"): שימוש במרידאנים לטיפול בנשים.
לקריאת הכתבה >>>

יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני בבית מרקחת סיני
יעל שני, דרך סין - קליניקה לרפואה סינית ושיאצו
לייבסיטי - בניית אתרים